torsdag 13 augusti 2009

Hur gick det för "Harg! Platsens musik"?

Märkligt. Det är femton år sen jag senast hade en filmproduktion för SVT, och nu har jag två. Vid mogen ålder. Därför hade jag glömt alla rutiner när vi sjösatte "Harg! Platsens musik" och visste inte att man kunde få ett sådant gensvar! Att kanske 100.000 människor velat se en poetisk kortdokumentär mitt i sommaren. Att den nu finns tillgänglig dygnet runt världen över på SVT Play. Herreminje.
Här några valda reaktioner ur mailvågen:
------------
Ämne: Harg
Datum: fr 7 aug 2009 20.15
Tack för den varmhjärtade filmen om folket och ljuden i Harg – vilken snilleblixt att låta ljudmiljöerna bära en så fin berättelse om livet på landet (som jag känner så väl igen). Om jag någonsin kommer att arrangera något om ljudmiljö och soundscape framöver, ska den här filmen visas som entré, särskilt om det kommer utlänningar. R. Murray Schafer och hans gäng i Canada skulle bli tillplattade.
Det var en riktigt fin film!
Hälsningar
Henrik Karlsson
(Riksbankens Jubileumsfond, ex. Musikaliska Akademien)
------------
13 aug 2009 kl. 13.24 skrev Katarina Stigwall:

Carl-Henrik,
Din film är otroligt fin, jag tittade på den med stor behållning! Väldigt vackra miljöer och väldigt nära och mänskligt. Jag förstår hur lång tid det har tagit att samla materialet, eftersom filmen löper över flera årstider. Tycker speciellt mycket om sekvensen med höet - vi hängde hö i Småland när jag var liten, men det verkar vara en nästan utdöd konstform numera. Kanske uppskattar man din film ännu mer om man kommer från en liten ort, igenkännande och nostalgi är stora känslor!

Njut av framgångarna!

Katarina

Katarina Stigwall
(International Cooperation, National Museums of World Culture, Världskulturmuseet Gbg)
---------------
Charlotta posted something on your Wall and wrote:

"Hej C-H! Vi såg Harg filmen. Vill bara säga att vi tyckte att den var jättefin! Grattis!
Charlotta med familj"
(brorsdotter)
---------------
11 aug 2009 kl. 20.50 skrev Jonas Sima:

Hallå CH!

Lustigt att din Harg sändes samma kväll som min film om Erik. Dessa programsättare!
Jag har ju redan sett den på dvd men såg om den nu. Tyckte mycket bättre om den nu än i Båstad; då fann jag den en smula gewollt eller lite pretto. Detta tar jag tillbaka. Den är tex utomordentligt snyggt filmad, bara att gratulera...
(Jonas Sima, filmare, senast porträttet av Erik Eriksson, flottare och folkfilmare)
---------------
10 aug 2009
Käre ärkebroder CH,

Tack för att Du gav mig besked om programmet , även Christer ringde och påminnde, Båda vi tycker att Din film om Harg är så...bra, Det är verkligen en tidsresa tillbaka om en fantastiskt bygd vi växte upp i.
Kram Syster Lena och Peter hälsar så gott.
----------------
sö 9 aug 2009 21.48.42
Ulla-Britt Norrman posted something on your Wall and wrote:

"Tack Carl Henrik, för fina fiiina Harg! Så vackert och vemodigt. Stort Tack till ditt öga och öra."
---------------
sö 9 aug 2009 Boel posted something on your Wall and wrote:

"Harg gjorde mig ovanligt tillfreds! Enastående poesi på duken. För att inte tala om bild och foto, ljud och ord. Tante grazie!"
(Boel Schenlaer, poet och PS-förläggare)
---------------
7 aug skrev Pia Forsgren
"Tack för din vackra film- så poetisk att t o m en stadsråtta som jag längtar ut på landet. Kram Pia"
(Ledare för Judiska Teatern i Stockholm)
----------------
7 aug Saara Salminen Wallin posted something on your Wall and wrote:
"Tack för Harg! ... den konkreta sköna
S"
----------------

Inga kommentarer: