En man i sina bästa år står uppflugen i en trång
trätrappa belyst bakifrån av vårsolen över Södra Bergen som flödar in genom
ett litet fönster ut mot Stadsgårdens stup. Vi befinner oss alltså i Söders
Hjärta, inom dånet från klockorna i S:a Katarina.
Det är uppenbart en vänlig och anspråkslös man som
ofta slår ner blicken. Kostymen är aningen brittisk i blandade ugglefärger som
det anstår en fågelskådare. Han talar en lågmält bildad skånska och den lilla
församlingen står i givakt inklämda i farstun för att inte missa ett enda ord.
Det handlar nämligen om villanellans
uppkomst och utbredning.
De är en utvald samling intellektuella, vänliga,
nyfikna men också ständigt beredda till hugg om främlingen, ty det är en
invandrare, skulle begå något ödesdigert misstag i referenserna. Vi har nämligen flockats i SoFo, Sofia-Folkungagatans bohemkvarter i Stockholm.
Huset balanserar ytterst på branten ner mot de
stora vita båtarna. Innanför trappen ligger rikets minsta galleri, Hundörat, på
8 kvadratmeter. Där är just vernissage av målaren och spelemannen från Blå
Tåget, Tore Berger. Och nu undrar lyssnarna hur i h-e den franska versformen "villanella"
kom in i bilden?!
Vi som varit i Lund vet att framställningar från
den bildningshärden betänksamt rör sig i meandrar, endast hejdade av korvsjöar, och
att ordet kommer från floden Menderez slingrande lopp. Dock leda de alltid till
havet! Dvs till sin logiska slutsats.
Under sin ungdoms målande skrev nämligen Tore Berger också den fina
"värdsliga låt" som just hette "Villanella 55". Quod erat demonstrandum.
Många har nu förstått att den invandrade
lundensaren inte kan vara någon annan än nationens ende verklige
poesiförläggare Jonas Ellerström och att han numera häckar i Huvudstaden. Själv
tårades mina ögon inför sådan lärdom och talekonst och jag tänkte helt fräckt:
Gläd er, samojeder. Här tänds äntligen ljuset från Lund!
(Tore Bergers
konstutställning på Galleri Hundörat kan ses till den 10 maj)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar