torsdag 20 november 2008

"Studs" Terkel: Heaven Could Not Wait

Studs kom aldrig till Möllan
Jag plockar upp en bedagad Financial Times på flygplatsen och finner mellan kris&katastrofnyheterna en varmhjärtad och kunnig hyllningsartikel till Louis "Studs" Terkel som tydligen tagit sin skrivmaskin och farit upp till murvlarnas himmel vid en ålder av 96 år. Studs hade velat överleva den första valsegern för en svart kandidat men föll just vid deadline. Men han visste hur det skulle gå, sas det. Insläppt däruppe blev han säkert också eftersom inget kunnat stoppa denne klassiske muckraker.
För min generation med hjärtat någotsånär till vänster var Studs en levande legend, en barfotareporter som stannade på gathörn, i barer eller vid fabriksportar i sitt älskade Chicago och grävde fram notisblocket. I bästa amerikansk tradition växte hans verk av böcker och radiosändningar från den lilla stationen WFMT ut till ett myllrande panorama över "Arbetsplats USA". Så heter också den första hans böcker som översatts till svenska. Den andra är "Chicago - röster från ett sekel". Jag hittar dem bara antikvariskt men vet att Ordfront också givit ut hans texter i en antologi. Annars går det givetvis utmärkt att läsa hans genombrottsbok "Division Street" från 1967 i original.
Inför minnesåret av 1968 ringde jag upp Terkel för att locka honom till Malmö högskola. Det blev ett minnesvärt samtal och några pepprade mail om Bush och det eviga amerikanska dilemmat. Jag lockade honom med den gamla arbetarstaden och de unga studenterna. Vi skulle "beat the streets" och ta en bira på Möllevången. Och - jajamen! Studs ville gärna komma till Malmö 2008.
Försiktigtvis påpekade jag att svenska universitet inte har några pengar för kultur i egentlig mening. Arvodet är inget problem, raspade rösten från Chicago; för din skull går jag på lägsta taxan: 10.000 USD. Medan jag hämtade andan sköt han in: Jag är ju lite äldre nu så det måste med en skötare. För säkerhets skull också min son...
Så Studs kom aldrig till Möllan. Men han bjöd på ett remarkabelt "hommage" som härmed passas vidare:
När jag skulle skriva "Division Street", sa Terkel, så påpekade jag för min förläggare att jag inte var så hemma med böcker. Då gav han en nyutkommen bok till mig. Läs den här, sa han, så får du lite nya ideer. Det var Jan Myrdals "Report From A Chinese Village". Den lärde mig hur jag skulle komma vidare. Thank you, Jan!
Carl Henrik Svenstedt

ENGLISH
Good old rugged cameraman-filmmaker Jean Hermanson calls me to tell that Studs Terkel gave a fine last interview to BBC-TV under the heading "Hard Talk". Look it up on the Net if you want to get a much finer portrait of the old man than my few lines of pidgin' English could ever match! Blessings, Carl Henrik

Inga kommentarer: