fredag 4 juli 2008

NATTBOK

Pietrabruna, torsdag
Min sergeant har fallit. Inte den militäre, sergeant Gustavsson, Lv2, som lärde mig hantera svärdet. Utan den litteräre som lärde mig hantera pennan. Il sergente nella neve. Alltså Maria Rigoni Stern,6e Alpinistregementet. "Man måste lära sig att falla" skrev han med sin pennstump i det tyska fånglägret vintern 1944. "Sergeanten i snön" kom ut 1953. Boken blev en av Italiens största long-sellers; den pocket jag köpte igår är 25e upplagan. Rigoni Stern gav ut 13 titlar. Just nu läser jag hans underbara kortnoveller från Sydtyrolen, natur, jakt, kamratminnen från krig och svält. "Människor, skogar och bin" (Uomini, boschi e api). Jag hoppas den finns översatt till svenska.. Rigoni Stern blev 86 år. Han begravdes i sin hemby Asiago, någon mil högre upp från motorvägen Vicenza-Piovene. Vi tar den vägen hem, över Innsbruck. När sen tankarna samlat sig ska jag berätta varför han betytt så mycket för oss realister.
http://www.svenstedt.nu

Abonnera på den här bloggen? Klicka på RSS-symbolen t h överst på sidan!

Inga kommentarer: