fredag 11 juli 2008

NATTBOK

Pietrabruna, fredag
Jag vaknar av att det luktar svavel. Känner du lukten viskar jag till min fru. Nej det är ingenting säger hon som är så luktkänslig. Somna om du. Men den är skarp och gul och sprider sig i hjärnvindlingarna. Jag tassar nerför den svala stentrappan.Ute på terrassen med bergen i ryggen sitter verkligen en svart katt med sina gula ögon. Godmorgon säger jag artigt på italienska och ser ut över dalens skuggor. Mor min har lärt mig att man ska bemöta det övernaturliga med aktning men aldrig lägga sig i. Just då stiger solen upp bakom bergskammen. Katten reser sig och går med avmätta steg ut ur bilden. Vad sa du egentligen till mig i morse frågar hustrun när hon nygräddad stiger in i köket. Inget särskilt. Jag tyckte bara att det luktade Fan.
http://www.svenstedt.nu



Inga kommentarer: