söndag 14 februari 2010

Döda Själar

"Död får ingen lön" var utan tvekan årets krisrubrik 2009. Den stod i DN och handlade om en man som fått ett års avgångslön. Men han dog redan i april. Företaget drog tvärt in ersättningen. Hushållet, dvs änkan, förlorade därmed åtta månader av ett avtalat belopp. Fackförbundet Unionen överklagade till Arbetsdomstolen men förlorade. Att den som är död inte får lön har vi alltid misstänkt, skrev DN: "men nu har AD slagit fast det i dom".
Men så lätt kommer ingen undan. Häromdagen fick jag mitt reviderade pensionsbesked från räknetjyvarna på Folksam. Det visar sig då att mitt hushåll förlorar 14.000 kronor på ett bräde om jag skulle trilla av pinn. Det skulle räcka till kistan och därför kallas avtalet i folkmun "Begravningsförsäkringen". Pengar man redan betalat in under arbetslivet ur sitt lönekuvert. Konverterad lön, typ. Hade man nu varit smart skulle man kolat när utfallet var som högst. 2006, typ.
Här har vi alltså att göra med en institutionell stöld. Av folkrörelsetyp. I en gudsnådelig pressinformation vill Folksam och jesusfiguren Anders Sundström, VD, låta förstå att detta görs just för att kompensera de som ska dö senare. Dvs vi levande plockas på våra kistepengar för att institutionen ska ha kassa att betala de kommande döda! Eller som det heter i utskicket: "när det blir fler äldre än yngre i försäkringsgruppen får de äldre dela en allt större risk".
De döda skola alltså betala de levande med sin infrusna lön. Så har de då trots allt en lön! Och deras solidaritet ska utsträcka sig ända ner i graven. (Förlåt om jag påminner om begravningsbyråns obetalbara slogan: "Fonus, ett folkrörelseföretag i tiden".)
Det finns en vers i utskicket om varför man inte vågar göra det självklara, nämligen ta ut högre premier av de unga arbetande. Men bara i undertexten får man förstå att detta skulle leda till en ännu större medlemsflykt från bolaget...
Tiden har nu hunnit ifatt Gogol som skrev om just detta i "Döda själar". Borgmästare Tiberi i Paris 3e arrondissement satte upp dem på valsedeln, precis som president Karzai i Kabul. Då kanske ska man sluta gnälla när man ändå kan bli nyttiggjord till och med post mortem?

1 kommentar:

hogrelius sa...

Jag minns när jag var med i Kommunal nere i Malmö, de hade fixat en fin pensionsförsäkring hos Folkskam och ville at tman skulle gå till deras kontor och skriva på! Nå,jag hade redan en pensionsförsäkring hos Skandialink men ville höra vad de sa på folksam. Tja,de lovad eguld o gröna skogar ända tills jag ställde frågan om vad som händer med pensionen om jag dör vid 66 års ålder.
Jo,då skulle den tillfalla kollektivet! Att jag skulle avstå lön under mina arbetsår vilket skulle drabba även min hustru fanns inte med i bilden enligt Folksam. Gick därifrån utan deras skamförsäkring. Höll mig till skandia med asienfonder i botten. 77 % ränta under många år vilket fick mitt lilla kapital att växa ordentligt. Idag får jag ut 1000 kr i månaden från dem i fem år.