torsdag 25 november 2010

Dagisradion - en tendens?

Första Egentliga Dagisgenerationen har nu tagit makten. Statsministerns favoritbok heter Harry Potter. Men jag vill tala om media. Särskilt Sveriges Radio. Där är det numera mycket Gullan Bornemark i språket och attityden. Insmickrande, gulligt, omtänksamt. Lyssnaren tilltalas som ett litet snällt barn. Eller rättare sagt som ett litet barn som måste hållas i strama tyglar för att förbli tamt. Och eftersom ungen fattar noll ska allt förklaras och inlindas i omtagningar, gärna med en liten melodrunt mellan skoj och förmaning. Snart kommer säkert önskeprogrammet Fruktstunden.
Ända fram till nyss fick de hålla till i P3 och dess avläggare Lokalradion. Kvitterkanalerna. Sen knaprade sig lekfolket stadigt in i P1, den egentliga upplysningskanalen. Men nu tycks också P2, den seriösa musikens högborg, ha kapitulerat.
Sätt er ner och lyssna till de klassiska önskeprogrammen och sluta drömma er tillbaka till Berit Berlings och Ingemar von Heines epok då vi fortfarande behandlades som vuxna, tänkande och krävande människor! Ni kommer att få höra mycket joller till bruset från en gotländsk sjöstrand. Med musikval av samma slag som finns i bensinmacksalbum typ "Blå timmar", "Romantiska klanger" och allt vad de heter. Häromdagen introducerades t o m en gissningslek. Det gällde att klura ut ledordet för ett avlyssnat örhänge. Svaret var "Höst". Jättejättesvårt. Skicka in svaret så spelar vi "Höstsonaten" en gång till.
Som tur är finns några program kvar där vi inte behandlas som barnungar eller idioter. CD-revyn är ett bra exempel, eller Eldorado och enastående singlar som Nio dörrar till Mahler. I grannkanalen P1 håller den skärpta och tidsmedvetna journalistiken ännu stånd med program som Tendens, Vetenskapsradion, Obs! och Publicerat. Det kan väl inte vara en tillfällighet att så många av redaktörerna kommer från Skåne? Lena Birgersdotter, Fredrik Pålsson, Lars Mogensen, Åke Pettersson och fler därtill. Det tackar vi färdigkonfirmerade lyssnare för.

Riktiga Tendens, färdigkonfirmerad radio!
Hej carl henrik,
Tak for fremragende svirp til de formynderiske legeonkler!
Hilsner fra santo domingo, hvor jeg nu bor.
Jørgen Leth
---
Jävligt bra sammanfattat.
Hälsningar
Rune Lanestrand
---
Kära vän,
Det är hemskt efter att ha lyssnat på franska TV program där man talar fort, länge
svårt och komplicerat och oftast inte särskilt inställsamt. Tvärtom handlar det ju om att
få in en tanke ett resonemang. Jag hatar det du beskriver i svenska medier och jag blir allergisk
arg och till och med deppig. Det kan inte vara bra för folkhälsan!
Var finns begåvningen? Kultur, känsligheten de spännande resonemangen?
Åse Lyttkens
---
vi börjar bli gamla min vän
men jag tror du har rätt
tecknar
den siste radioten
alias
jonas anderson
(fast jag tycker du överdriver lite om detta med skåne, i vilket fall vad
gäller obs)
---
Håller helt med dig! På P3-P4 på natten går det ej att lyssna överhuvudtaget längre. Pjoller och påhitt som passar bland 3-4 åringar. Jag har skrivit flera gånger till radion men ej fått något svar. Musiken vissa nätter är så dåligt vald så man undrar om de vet att det överhuvudtaget finns SVENSK musik at t spela? Tack och lov har jag numera en Internetradio med tillgång till 16.000 stationer från hela världen att lyssna på. Där finns det jazzradio tex av alla slag.Den här galna utvecklingen ser vi också i SVT med köpta koncept från USA. Dålig tv helt enkelt på nivå med de sämsta reklamkanalerna!
Bosse Högrelius
---
Fantastisk kommentar!
Trevlig Advent
Katarina Scott

3 kommentarer:

lausse sa...

Hade det funnits en "like"-knapp så hade jag använt den. Mest för att det verkar som att vi har samma lyssningssmak. Möjligtvis följer jag Klotet, Kossornas Planet som gammal miljömuppsvana - och så Klingan då. Men det jag egentligen ville säga var att för såna som mig så spelar kanalvalet allt mindre roll numer eftersom man lyssnar när man vill på det man vill. Detsamma gäller för TV. Kanal är helt onödigt. Obselete. Det enda som förvånar är at jag som inte äger TV, men som får urvalt via webben inte så sällan i HD (alltså bättre kvalitet än vad mina föräldrar har) - slipper betala TVlicens. Dags att dra allt på skatten direkt kanske?

hogrelius sa...

Håller helt med dig! På P3-P4 på natten går det ej att lyssna överhuvudtaget längre. Pjoller och påhitt som passar bland 3-4 åringar. Jag har skrivit flera gånger till radion men ej fått något svar. Musiken vissa nätter är så dåligt vald så man undrar om de vet att det överhuvudtaget finns SVENSK musik at t spela? Tack och lov har jag numera en Internetradio med tillgång till 16.000 stationer från hela världen att lyssna på. Där finns det jazzradio tex av alla slag.Den här galna utvecklingen ser vi också i SVT med köpta koncept från USA. Dålig tv helt enkelt på nivå med de sämsta reklamkanalerna!

linlasj sa...

Jag är 53. Har lyssnat på P1 sedan 10-15 år.

"OBS!" och "Publicerat" är underbart bra. Och tidigare faktiskt även plånboken, när "pengar och rätt" försvann. Det sistnämnda riktade sig enbart till de som hade 100 000 madrassen och undrade över användningsområden...